Born 1967 in Cologne. He read musicology, history of art and linguistics at the Universities of Cologne and Giessen, M.A. 1991 with a thesis on Richard Strauss und die Sinfonie (Cologne: Verlag Dohr, 1994), Ph. D. with a dissertation on Die britische Sinfonie 1914–1945 (Köln: Verlag Dohr, 1995) which was awarded the Prize of the Offermann-Hergarten Foundation, Cologne. From 1993 to 1995 he was granted a scholarship by the Deutscher Akademischer Austauschdienst (DAAD) and the Studienstiftung des Deutschen Volkes. In the Summer term of 1996 he taught at the University of Koblenz. From 1997 to 1998 he was Honorary Research Fellow of Birmingham University and was granted a research scholarship by the Deutsche Forschungsgemeinschaft.

Since 1999 he is Research Assistant at the Max-Reger-Institut, Karlsruhe, and in this capacity responsible, amongst others, for Archive and Library, public relations, publications, the organisation of concerts, conferences and exhibitions; he held two seminars at the University of Karlsruhe (TH) (Aspects and problems of scholarly music editing, summer term 2001, and Problem area “First edition”, summer term 2002). Also he curator to the BrüderBuschArchiv (BuschBrothersArchive) and in this capacity conceived the new BrüderBuschGedenkstätte (Busch Brothers Memorial Place) which opened in February 2007. Since 2006 until the dissolution in 2020 he was co-opted committee member of Freundeskreises der Busch-Brüder e.V. Siegen; since 2020 he is chairman of Busch Kollegium Karlsruhe e.V., since 2021 deputy spokesman of Arbeitskreis Kultureller Öffentlichkeitsarbeit in Karlsruhe (AKÖ).

Apart from his activities in matters Regerian (from 2000 to 2010 he was also editor of the Mitteilungen of the Internationale Max-Reger-Gesellschaft e.V.), Jürgen Schaarwächter was European Contact of the Havergal Brian Society since from 1998 to 2023 and is German Representative of the British Music Society, as well as an editor of the periodical of the Robert Simpson Society from 2001 to 2021 and chairman of Robert Simpson Society from 2007 to 2021. Extensive international activities as a speaker and consultant.

Further information are to be found on his private homepage.

Writings (selection)

  • Schlaglichter. Zu einigen unbekannten Karlsruher Dokumenten mit Reger-Bezug, in: REGER-STUDIEN online, https://www.maxreger.info/rso/Schaarwaechter2024_Schlaglichter.pdf, 13. September 2024
  • Das berühmte „Klavierpianissimo“. Max Reger in Stuttgart, in: Musik in Baden-Württemberg. Jahrbuch Bd. 27, 2023/24, Stuttgart 2024, S. 265–305
  • „im alten Stil“ – Zeiterscheinung oder Spezifikum des Regerumfeldes?, in: REGER-STUDIEN online, https://www.maxreger.info/rso/Schaarw%C3%A4chter2023_ImAltenStil.pdf, 1. November 2023
  • Reger und die Orgelfuge., in Paul Thissen (Hrsg.): Bach und Reger im Zentrum. Gerhard Weinberger zum 75. Geburtstag, Beeskow 2023, p. 151–172
  • Einer „Persönlichkeit der Wiesbadener Gesellschaft“ zugeeignet: Regers Walzer op. 22, in: REGER-STUDIEN online, https://maxreger.info/resources/files/Schaarwaechter2021RegerWalzerop22RSonline.pdf, October 24th 2021
  • Max Reger–Philipp Wolfrum. Briefe und Dokumente einer Künstlerfreundschaft. ed. by Jürgen Schaarwächter, Stuttgart: Carus, 2021 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, Bd. XXV). 463 pp.
  • Reger auf dem Ochsenkopf 1901 : 2021, in imrg Mitteilungen 40, 2021, p. 30–32
  • Beyond reverences: Max Reger’s Violin Romances in context.In: REGER-STUDIEN online, https://maxreger.info/resources/files/Schaarwaechter2021RegerViolinRomancesRSonline.pdf, March 8th 2021
  • „wo der Familie mit so viel Liebe gedacht wird“ – zur Geschichte der BrüderBuschGedenkstätte, in Siegener Beiträge. Jahrbuch für regionale Geschichte 25, 2020, pp. 158–172
  • 7 und ein halbes Mal. 15 Jahre Europäischer Kammermusikwettbewerb Karlsruhe, in: imrg Mitteilungen 38, 2020, p. 24–28
  • Wiederentdeckt, aber nie verloren. Zu den Reger-Handschriften in der Prager Konservatoriumsbibliothek. In: imrg Mitteilungen 37, 2020, S. 12–15 & 32 und in: Forum Musikbibliothek 41/2, 2020, pp. 20–24
  • Das Klangarchiv des BrüderBuschArchivs und seine Verwertung, in Schall & Rauch. Zeitschrift der IASA Ländergruppe Deutschland/Schweiz e.V. 16/17, 2019, S. 11–13
  • Goethe, Gargoyles and the Gothic era. Havergal Brian’s ‘Faust’ opera – concept, context, realisation, in Lorna Fitzsimmons/Charles McKnight (eds.): The Oxford Handbook of Faust in Music, Oxford 2019, S. 361–376
  • Walkürenritt und Danse macabre. Symphonische Orgelbearbeitungen seit Franz Liszt, in Musik und Kirche 89/1, 2019, S. 44–47
  • Andachtsmusik anno 1914: Regers Lieder op. 137, in Stefan Gasch (Hrsg.): Ästhetik der Innerlichkeit. Max Reger und das Lied um 1900 [Tagungsbericht Wien 2016], Wien: Hollitzer, November 2018 (Wiener Veröffentlichungen zur Musikwissenschaft, Bd. 48), S. 179–196
  • Reger-Forschung und Reger-Nicht-Forschung, in Helmut Loos/Klaus-Peter Koch/Susanne Popp (Hrsg.): Max Reger – ein nationaler oder ein universaler Komponist? [Kongressbericht Leipzig 2016], Leipzig, 2017 (Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 18), S. 423–435
  • „Inmitten des Programms spielen Sie meine Telemannvariationen“ – von der Uraufführung bis heute: Internationale Interpretationsdokumente aus hundert Jahren, in Helmut Loos/Klaus-Peter Koch/Susanne Popp (Hrsg.): Max Reger – ein nationaler oder ein universaler Komponist? [Kongressbericht Leipzig 2016], Leipzig 2017 (Musikgeschichte in Mittel- und Osteuropa. Mitteilungen der internationalen Arbeitsgemeinschaft an der Universität Leipzig, Heft 18), S. 388–406
  • Reger-Studien 10. Max Reger und das Lied. Tagungsbericht Karlsruhe 2015. Hrsg. von Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2016 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, Bd. XXIV)
  • Max Reger – organ composer? A re-assessment on the occasion of the 100th anniversary of his death, in The Organ 95/376, 2016, S. 11–14
  • Monumental verinnerlicht. Zwischen Romantik und Moderne: Max Regers Bedeutung für die evangelische Kirchenmusik, in zeitzeichen. Evangelische Kommentare zu Religion und Gesellschaft 17/5, 2016, pp. 57–59
  • Schutzfristen und Verlagspolitik: Max Regers Wagner-Bearbeitungen für zwei Klaviere, in Birgit Spörl (ed.): Klavierbearbeitung im 19. Jahrhundert. Bericht über das Symposium am 23. November 2012 in Köln, Mainz 2016 (Schumann Forschungen 15), pp. 114–128
  • Hans Sommer und die Musik seiner Zeit, in Rübezahl und der Sackpfeifer von Neiße. Phantastisch-romantische Oper von Hans Sommer. Programmheft Bühnen der Stadt Gera/Landestheater Altenburg, editor Felix Eckerle, Gera 2016, pp. 18–21
  • „Wenn ich einmal soll scheiden“. Max Reger und seine religiöse Musik. Zum 100. Todestag, in Musik und Kirche 86/2, 2016, pp. 100–105
  • Davon ich sing’n und sagen will. Max Regers fünf Choralkantaten WoO V/4, in Gottesdienst und Kirchenmusik. Zeitschrift für Gottesdienst und Kirchenmusik und Mitteilungsblatt der drei kirchenmusikalischen Verbände in Bayern 2/2016, pp. 5–10
  • Mozart und mehr: Fritz Busch und Glyndebourne, in Siegener Beiträge. Jahrbuch für regionale Geschichte 20, 2015, pp. 180–202
  • ​Paul Arons Konzertreihen Neuer Musik in Dresden 1920–1933. In: Die Tonkunst. Magazin für klassische Musik und Musikwissenschaft 9/3 (2015), pp. 334–342
  • Two Centuries of British Symphonism: From the beginnings to 1945. A preliminary survey, Hildesheim: Georg Olms, 2015, 2 Vols., xx, viii, 1201 pp.
  • Kaikhosru Sorabji’s letters to Robert Simpson, ed. by Jürgen Schaarwächter, in: Tonic 23, 2014, pp. 2–23
  • Musikerbriefeditionen in Großbritannien, Frankreich, Deutschland. Schwerpunkte, Regularien, Unzulänglichkeiten, Chancen, in: Beihefte zu editio. Internationales Jahrbuch für Editionswissenschaft, Vol. 38: Internationalität und Interdisziplinarität der Editionswissenschaft, ed. by Michael Stolz and Yen-Chun Chen, Berlin/Boston: Walter de Gruyter, Oktober 2014, pp. 191–198
  • Strauss und die Komponisten seiner Zeit, in Richard Strauss-Handbuch, ed. by Walter Werbeck, Kassel/Stuttgart 2014, pp. 512–530
  • Zwischen Tradition und Moderne – der Komponist Adolf Busch, in Staatliches Institut für Musikforschung Preußischer Kulturbesitz – Jahrbuch 2013, Mainz 2014, pp. 339–371
  • Einer musste bleiben: Willi Busch – Schauspieler und Regisseur, in Siegener Beiträge. Jahrbuch für regionale Geschichte 18, 2013, pp. 184–216
  • Reger-Studien 9. Konfession – Werk – Interpretation. Perspektiven der Orgelmusik Max Regers. Kongressbericht Mainz 2012, ed. by Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2013 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, vol. XXIII)
  • Variationen für Klavier op. 21, in Johannes Brahms. Interpretationen seiner Werke, ed. by Claus Bockmaier and Siegfried Mauser, Laaber 2013, vol. 1, pp. 139–144
  • „Away from my fears, away from those horrors“: Ostenglischer Grusel und psychosoziale Repression in Brittens „The Turn of the Screw“ und „Owen Wingrave“, in „…die nach Gerechtigkeit dürsten“. Menschenrechtsapelle in den Musikdramen von Verdi, Wagner und Britten, ed. by Ute Jung-Kaiser and Matthias Kruse, Hildesheim a.o. 2013 (Wegzeichen Musik, vol. 8), pp. 261–289
  • Robert Simpson, composer – Essays, Interviews, Recollections, ed. by Jürgen Schaarwächter, Hildesheim a.o. 2013 (Studien und Materialien zur Musikwissenschaft, vol. 74)
  • Some Simpsonian views on Reger, in Robert Simpson, composer – Essays, Interviews, Recollections, ed. by Jürgen Schaarwächter, Hildesheim a.o. 2013 (Studien und Materialien zur Musikwissenschaft, vol. 74), pp. 483–509
  • »But we, with our dreaming and singing«. Zu Elgars Vokalmusik, in Edward Elgar, ed. by Ulrich Tadday, Munich 2013 (Musik-Konzepte, Neue Folge, vol. 159), pp. 77–100
  • Max Reger, Briefe an der Verlag Ed. Bote & G. Bock, ed. by Herta Müller and Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2011 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, vol. XXII)
  • Verzeichnis der Werke Max Regers und ihrer Quellen – Reger-Werk-Verzeichnis (RWV), edited on behalf of the Max-Reger-Institut Susanne Popp in co-operation with Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Jürgen Schaarwächter and Stefanie Steiner, München: G. Henle, 2010 [2011]. Awarded the Deutscher Musikeditionspreis BEST EDITION 2012
  • Reger-Studien 8. Max Reger und die Musikstadt Leipzig, ed. by Susanne Popp and Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2010 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, vol. XXI)
  • „Einige andere Konzerte, die Genüsse recht zweifelhafter Natur boten, übergehe ich.“ Reger als Konzertkritiker, in Susanne Popp/Jürgen Schaarwächter (Hrsg.): Reger-Studien 8. Max Reger und die Musikstadt Leipzig. Kongressbericht Leipzig 2008, Stuttgart 2010 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, vol. XXI), pp. 289–305
  • Reger und Britannien – Aspekte einer Wechselbeziehung, in Reger-Studien 8. Max Reger und die Musikstadt Leipzig. Kongressbericht Leipzig 2008, ed. by Susanne Popp and Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2010 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, vol. XXI), pp. 381–403
  • A British choral symphony? Ethel Smyth’s The Prison in context, in Road Blaster, Bridge Builder, Road Paver: The Composer Ethel Smyth. Kongressbericht Detmold 2008, ed. by Rebecca Grotjahn a.o., Munich 2009 (Beiträge zur Kulturgeschichte der Musik, vol. 2), pp. 250–259
  • Fritz Busch in Dresden, in Siegener Beiträge 13/14, 2008/9, pp. 204–219
  • Chasing a myth and a legend: “The British Musical Renaissance“ in a “Land without music”, in The Musical Times 149/1904, 2008, pp. 53–60
  • The correspondence of Robert Simpson with William G. Bebbington from original material at the Robert Simpson Society Archives, edited by Terry Hazell & Jürgen Schaarwächter, in Tonic 17, 2007, pp. 9-28
  • Auf der Suche nach einem Interpreten: William Waltons Violakonzert und Paul Hindemith, in Hindemith-Jahrbuch/Annales Hindemith XXXV, 2006, pp. 166–185
  • Der Kiel-Schüler Charles Villiers Stanford und seine Schule, in Friedrich-Kiel-Studien 4, ed. by Peter Pfeil, Cologne 2006, pp. 151–201
  • „as anti-war as possible“: Versuch einer Annäherung an Benjamin Brittens Pazifismus, in Die Musikforschung 59/2, 2006, pp. 149–160
  • Auf dem Weg zu einer „Reger-Metropole“. Max Reger und Karlsruhe, in Musik in Baden-Württemberg. Jahrbuch 12, 2005, pp. 139–155
  • Zu Havergal Brians Gebrauch der deutschen Sprache in seinen Kompositionen, in  Music as a Bridge. Musikalische Beziehungen zwischen England und Deutschland 1920–1950, ed. by Christa Brüstle and Guido Heldt, Hildesheim a.o. 2005 (Studien und Materialien zur Musikwissenschaft, 37), pp. 93–111
  • Suche nach nationaler Identität und pastoraler Idylle im industriellen Britannien nach dem Tod Königin Victorias, in Verflechtungen im 20. Jahrhundert. Komponisten im Spannungsfeld elitär – populär, ed. by Walter Salmen and Giselher Schubert, Mainz a.o. 2005 (Frankfurter Studien, X), pp. 48–58
  • Reger-Studien 7. Festschrift für Susanne Popp, ed. by Siegfried Schmalzriedt und Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2004 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, XVII). Awarded the Deutscher Musikeditionspreis BEST EDITION 2005.
  • Reger und das Theater: Castra Vetera o. op., in Reger-Studien 7. Festschrift für Susanne Popp, ed. by Siegfried Schmalzriedt und Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2004 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, XVII), pp. 123–139
  • together with Jan-Bart De Clercq and Juliane Döllein: Der äußere Eindruck: Zu Reger-Umschlag- und -Titelblättern, in Reger-Studien 7. Festschrift für Susanne Popp, ed. by Siegfried Schmalzriedt und Jürgen Schaarwächter, Stuttgart 2004 (Schriftenreihe des Max-Reger-Instituts Karlsruhe, XVII), pp. 569–585
  • „Enfants terribles“ der deutschen Musik. Strauss und Reger, in Richard Strauss-Blätter, Neue Folge 49, 2003, pp. 8–46
  • Foreign language material: a general overview with particular reference to publications in German, in Information Sources in Music, ed. by Lewis Foreman, Munich 2002, pp. 176–189
  • Alexander Campbell Mackenzie and the British choral movement, partly published in in British Music 24, 2002, pp. 21–29 und 25, 2003, pp. 81–87
  • Zwischen allen Stühlen. Bernard van Dieren – ein interkultureller Komponist von internationaler Bedeutung, in Jahrbuch der 27. Bachwochen Dill 2002, 2002, pp. 67–76
  • Eine neue Quelle zu Bachs „Musicalischem Opfer“. Zur Bach-Rezeption in Großbritannien, in Bach-Jahrbuch 85. Jg. (1999), 2000, pp. 151–157
  • Richard Strauss und die Tondichtung. Von der Symphonischen Dichtung zum Klang-Gedicht, in Richard Strauss und die Moderne. Konzertzyklus der Münchner Philharmoniker zum 50. Todestag des Komponisten, red. by Siegwald Bütow, Peter Meisel and Michael Raab, Munich 1999, pp. 119–137
  • Kontinuität und Diskontinuität in der Tradition der britischen Evening Canticle-Komposition, in Kirchenmusik in Geschichte und Gegenwart. Festschrift Hans Schmidt zum 65. Geburtstag, ed. by Heribert Klein and Klaus Wolfgang Niemöller, Cologne 1998, pp. 203–216
  • On Walton's late music, in British Music 20, 1998, pp. 53–58
  • HB: Aspects of Havergal Brian, edited from the Havergal Brian [Society] Newsletter by Jürgen Schaarwächter. Aldershot a.o. 1997
  • Sublimierte Dramatik oder Klassizismus. Zu Schumanns Vokalkompositionen mit Orchester ab 1846, in Archiv für Musikwissenschaft 54/2, 1997, pp. 151–170
  • Die britische Sinfonie 1914–1945, phil. Diss. Köln 1995, Cologne 1995. Awarded the Prize of the Offermann-Hergarten-Stiftung, Köln, December 1996.
  • Fragen an den Kompositionsprozeß und die Dramaturgie von Mozarts „Le nozze di Figaro“, in Die Musikforschung 48/2, 1995, pp. 144–153. Partly reprinted in the programme book on Le nozze di Figaro, State Opera of Stuttgart season 2000/2001, Heft 63, Stuttgart 2001
  • Richard Strauss und die Sinfonie, Köln 1994
  • Roland Tenschert: Straussiana aus vier Jahrzehnten, ed. by Jürgen Schaarwächter, Tutzing 1994 (Veröffentlichungen des Instituts für Österreichische Musikdokumentation, vol. 18)
  • contributions to the Second edition of the New Grove Dictionary of Music and Musicians (London 2001) as well as to the dictionary Komponisten der Gegenwart. Numerous contributions to the Second edition of Die Musik in Geschichte und Gegenwart as well as to the Lexikon des Klaviers (Laaber 2006) and the Lexikon der Kirchenmusik (Laaber 2013).
  • Prefaces to several editions of sheet music, numerous CD booklet liner notes and reviews. Furthermore activities as a translator.

Prefaces for editions of compositions by Max Reger

  • Streichtrios opp. 77b und 141b, ed. by Bernhard Päuler, 2001 (Winterthur: Amadeus BP 878)
  • Richard Wagner, Die Meistersinger von Nürnberg – Vorspiel, Tannhäuser Ouvertüre, Tristan und Isolde: Vorspiel und Isoldens Liebestod, Die Walküre: Wotans Abschied und Feuerzauber, arr. for two pianos by MR, Reprint, 2006 (Köln: Dohr, ISMN M-2020-0521-7, M-2020-0558-3, M-2020-0550-7 und M-2020-0558-3)
  • Flötenserenaden opp. 77a op. 141a, ed. by Yvonne Morgan, 2006 (Winterthur: Amadeus BP 958)
  • (with Jonas Müthing) Konzert im alten Stil op. 123, Reprint, 2011 (München: Höflich Repertoire Explorer 1079)
  • Gesang der Verklärten op. 71 (with Eugen Segnitz' explanatory notes from 1905), Reprint, 2011 (München: Höflich Repertoire Explorer 1213)
  • Carmen saeculare WoO V/2, Reprint, 2013 (München: Höflich Repertoire Explorer 1354)
  • Musik zu Castra vetera WoO V/1 (with Johanna Baltz' libretto), Reprint, 2013 (München: Höflich Repertoire Explorer 1357)
  • Der 100. Psalm op. 106, Reprint, 2014 (München: Höflich Repertoire Explorer 1506)
  • Vorwort. In Max Reger: Römischer Triumphgesang op. 126. München: Höflich 2015, S. 1 (Repertoire Explorer 1722)
  • Vorwort. In Max Reger: Hymne an den Gesang op. 21. München: Höflich 2015, S. 1 (Repertoire Explorer 1731)

Editions of compositions by Max Reger

  • Sieben geistliche Volkslieder, for mixed choir, 2003 (CV 52.201)
  • Präludium und Fuge g-Moll für die Violine allein op. 117,2, Facsimile edition of the autograph MS in the Max-Reger-Institut Elsa-Reger-Stiftung, 2003 (CV 24.408)
  • Phantasie und Fuge über „Freu’ dich sehr, o meine Seele!“ op. 30, arranged by the composer for piano 4 hands, 2005 (CV 52.030/10). First edition (with Critical Report)
  • Drei Gesänge op. 111b, for women’s choir, 2006 (CV 52.111/20)
  • Drei Gesänge op. 111c, for women’s choir, 2006 (CV 52.111/30)
  • Sechs ausgewählteVolkslieder, for mixed choir, 2006 (CV 52.901)
  • Fünf ausgewählte Volkslieder, for men’s choir, 2006 (CV 52.961)
  • Zwölf Volksliedsätze aus dem Kaiserliederbuch, for mixed choir, 2007 (CV 52.903)
  • Requiem WoO V/9 for solo voice, choir and orchestra, 2017 (Repertoire Explorer 3011)
  • Drei Suiten op. 131c für Violoncello allein, 2020 (CV 52.2040) (mit Kritischem Bericht)
  • Drei Suiten op. 131d für Viola allein, 2020 (CV 52.205). Urtextausgabe (mit Kritischem Bericht)
  • Sechs Präludien und Fugen op. 131a und Präludium WoO II/19 für Violine allein. Hrsg. von Jürgen Schaarwächter. Stuttgart: Carus, 2022 [2021] (CV 52.202) (mit Kritischem Bericht).
  • Drei Duos (Canons und Fugen im alten Styl) op. 131b für zwei Violinen. Hrsg. von Jürgen Schaarwächter. Stuttgart: Carus, 2022 (CV 52.203) (mit Kritischem Bericht).

Editions of compositions by Adolf Busch

  • Variationen für kleines Orchester über ein Thema von Franz Schubert op. 2. Erstausgabe, hrsg. von Jürgen Schaarwächter. München: Höflich, 2023 (Repertoire Explorer 4737).
  • Fünf Lieder für hohe Stimme und kleines Orchester op. 11b. Erstausgabe, hrsg. von Jürgen Schaarwächter. München: Höflich, 2023 (Repertoire Explorer 4744).
  • Variationen über ein Thema von W. A. Mozart für Orchester op. 41. Korrigierter Nachdruck, hrsg. von Jürgen Schaarwächter. München: Höflich, 2023 (Repertoire Explorer 4749)
  • Konzert für großes Orchester d-Moll op. 43. München: Höflich 2023 (Repertoire Explorer 4773)